Anna ger en inblick bakom kulisserna

2024-12-10  |  Nyhet
Anna ger en inblick bakom kulisserna
Nyhetsrum

Anna jobbar som redovisningschef på Distrikstandvården på huvudkontoret i Alvik.  Tillsammans med sina kollegor på ekonomiavdelningen ser de till att det är ordning och reda på allt kring ekonomi.

Hur är det att jobba på en tandläkarkedja?
Det är väldigt roligt! Jag har väldigt varierande arbetsuppgifter, lär mig andra sätt att bokföra på och alla jag träffar ute på klinikerna är alltid så trevliga.  Just variationen av arbetsuppgifter är något jag uppskattar lite extra, vi hjälps åt och man får ofta göra mycket roligt som jag inte hade en aning om innan jag började jobba på Distriktstandvården. Jag är exempelvis den nya rösten för vår telefonväxel som snart lanseras och tillsammans med min kollega Edina har jag fått vara lite julfixare och ordnat julfint på huvudkontoret men även på kliniken i Ålsten.

Är det något du lärt dig om tänder eller tandhälsa av att jobba på Distriktstandvården som du inte visste innan?
Innan jag började jobba på Distriktstandvården så visste inte jag hur dålig munhälsa kan påverka hjärtat och kroppen negativt och hur en god tandhälsa verkligen är viktigt ur ett helhetsperspektiv. Man är uppvuxen med föräldrarnas tjat om vikten av att ta hand om sina tänder, men nu när man själv jobbar inom tandvården förstår man verkligen att det där tjatet var befogat. Nu är det jag som dyker upp med tandborstar och lär mina föräldrar trix och knep istället 😀

Hur kan en arbetsdag se ut för dig?
De flesta av mina arbetsdagar spenderas på vårt huvudkontor i Alvik.  Jag brukar börja mina dagar med att hämta kaffe och prata lite med våra underbara IT-killar.  Halva månaderna fokuserar vi på månadsbokslutet och att stänga alla arbetsuppgifter som ska vara avstämda och klara.  Jag har också dagligen kontakt med våra klinikchefer gällande diverse ärenden.  Tillsammans med mitt team försöker vi hälsa på minst två kliniker i månaden.  Utöver att det är väldigt roligt att få träffa kollegor ute på klinikerna, är det också ett utmärkt tillfälle att fånga upp önskemål på förbättringar samt svara på frågor. Ett exempel på ett sådant önskemål var när en klinik bad om att få lönespecifikationerna i Kivra, och i mitten på 2023 införskaffade vi det.