Specialist i käkkirurgi Ola Norrby

”Hur kan jag hjälpa den här människan till ett bra liv?”

Utbildningsbakgrund

Ola Norrby gick ut gymnasiet 1970. Efter det riktades nyfikenheten mot olika områden. Till en början var det beteendevetenskap som gällde. Efter det närmade sig intresset för att studera till psykiatriker eller psykolog, som efter ett tag istället landade i sociologi. Det kändes inte helt rätt så Ola bytte riktning och började studera till ingenjör. Han läste på Chalmers i Göteborg i 2,5 år, för att sedan komma underfund med att det inte var hans kall i livet.

1974 landade Ola på Käftis, tandläkarhögskolan i Göteborg. Där blev han kvar i fem år, till 1978 då han hade examensbeviset i handen.

Karriär

Karriären tog fart och Ola startade som barn- och ungdomstandläkare under ett års tid, för att sedan växla till Folktandvårdens akutklinik. Här började intresset för käkkirurgi att gro.

1981 – 1989 tjänstgjorde Ola på Käkkirurgen i Göteborg. På sidan om läste han kurser i medicinska ämnen, allmän- och intern kirurgi samt odontologiska ämnen. Han tjänstgjorde även inom olika specialistområden som endodonti, röntgen samt parodontologi. Efter åtta år kunde han titulera sig som specialist i oral kirurgi.

Sedan dess har Ola arbetat på heltid som käkkirurg på olika praktiker samt på sin egen praktik som han driver i Göteborg. Sedan sommaren 2016 har Distriktstandvården haft glädjen att arbeta tillsammans med Ola Norrby på Specialistkliniken i Stockholm.

Mötet med dig som patient

Ola tycker att det viktigaste är att se patienten som en individ, inte ett tekniskt problem som kommer innanför dörren. Han försöker alltid hitta ett sätt att lära känna patienten, trots att han ofta bara har ett eller två tillfällen på sig. Han menar att:

”Utmaningen är att under den korta tid försöka hitta människan, hitta humorn, hitta ett sätt att få dem att känna sig väl omhändertagna och trygga. Jag vill gärna uppfattas som glad och trevlig, samtidigt som patienten ska känna att ’det här är någon som är kompetent och kan sin sak’. Det viktigaste är patientens känsla efter besöket. Tanden ska inte bara komma ut, utan patienten ska vara nöjd på alla sätt och vis. Då har man lyckats.”

Fråga tandläkaren

Undrar du över något du inte hittar svar på är du välkommen att ställa din fråga här.

Vi förbehåller oss rätten att publicera din fråga på vår webbsida. Vi visar aldrig ditt fullständiga namn eller e-postadress.

Ring oss på 08-22 22 22 Ring Upp